تفاوت حسابرسی داخلی و حسابرسی خارجی

تفاوت حسابرسی داخلی و حسابرسی خارجی

تفاوت حسابرسی داخلی و حسابرسی خارجی

انواع حسابرسی: حسابرسی شامل حسابرسی داخلی و حسابرسی خارجی بوده که هر دو با اهداف خاصی انجام میشوند. حسابرسی داخلی و خارجی از جنبه های مختلفی با هم تفاوت دارند. که در زیر به بررسی این تفاوتها خواهیم پرداخت.

حسابرسی داخلی توسط یکی از کارشناسان مالی همان شرکت به منظور تشخیص انحرافات مالی و غیر مالی، جلوگیری از هدر رفت منابع، پیگیری استقرار اهداف مالی تعیین شده و بسیاری اهداف دیگر انجام میشود.

اما حسابرسی خارجی توسط کارشناسی خارج از شرکت که از موسسات خدمات مالی و حسابرسی و حسابداری معتمد معرفی میشوند انجام شده و هدف کلی آن بررسی صورت های مالی شرکت و تشخیص و بررسی تخلفات احتمالی مدیران، گزارش دهی در خصوص عملکرد مالی مدیران، حفظ منابع مالی شرکت می باشد.

تفاوت حسابرسی داخلی و حسابرسی خارجی

حسابرسی داخلی و حسابرسی خارجی از جنبه های مختلفی با هم تفاوت دارند.

اهداف حسابرسان داخلی و حسابرسان مستقل با هم متفاوت است.

پیشنهاد بازدید  موسسه و شرکت خدمات مشاوره مالیاتی | مالی | حسابداری | حسابرسی در شوش

هدفهای تعیین شده برای حسابرسان داخلی و حسابرسان مستقل کاملا با هم متفاوت است. حسابرسان داخلی کلیه اسناد مالی و غیر مالی شرکت را به منظور پیگیری اهداف مالی و کشف انحرافات مالی مدیران بررسی می کنند. این در حالی است که حسابرسان مستقل فقط به بررسی صورت های مالی و اسناد مربوط به ان می پردازند تا بتوانند گزارشی در خصوص صحت عملکرد شرکتها در زمینه مالی ارائه دهند.

نحوه انتخاب حسابرس داخلی با حسابرس مستقل

حسابرسان داخلی از داخل خود سازمان انتخاب میشوند یا اینکه مدیران ارشد تصمیم میگیرند از شخصی مستقل و متخصص خارج سازمان استفاده کنند اما حسابرسان مستقل باید از موسسات خدمات حسابداری و حسابرسی مورد تایید سازمان حسابرسی انتخاب شده و به کار گرفته شوند.

دستور کاری حسابرسان داخلی با حسابرسان مستقل

حسابرسان خارجی یا مستقل زیر نظر مدیران سازمان نبوده و مجبور به پذیرش دستورات آنها نیستند و فقط بر اساس استاندارد های حسابرسی و اهداف مشخص عمل می کنند. اما حسابرسان داخلی زیر نظر مدیران سازمان فعالیت کرده و به دنبال اهداف تعیین شده توسط آنها می باشند.

پیشنهاد بازدید  ‎آدرس موسسات حسابرسی در اصفهان

تفاوت پاسخگویی حسابرسان داخلی و حسابرسان مستقل

حسابرسان داخلی پس از بررسی های مالی و غیر مالی خود موظفند به مدیریت و هیت مدیره پاسخگو بوده و گزارشات خود را به آنها اعلام نمایند اما حسابرس مستقل پس ار بررسی صورت های مالی باید به سهامداران و ارگان های دولتی ذیربط گزارش دهند.

فرمت گزارش دهی در حسابرسی مستقل و داخلی

حسابرسان داخلی می توانند در هر فرمتی که خواستند یا مدیران ارشد برایشان تعیین می کنند گزارش خود را آماده نمایند اما حسابرس مستقل بر اساس استاندارد های موجود باید گزارش دهی کرده و آزادی عمل در انتخاب فرمت گزارش ندارند .

الزام قانونی برای حسابرس مستقل و داخلی

حسابرسی مستقل به صورت سالانه برای شرکت ها و بنگاههای اقتصادی الزام قانونی بوده و با توجه به نیاز بانکها، سهام داران و مراجع قانونی صورت می گیرد. اما الزامی قانونی برای حسابرسی داخلی وجود ندارد و شرکت ها برای بررسی عملکرد مالی و غیر مالی خود این کار را انجام می دهند.

پیشنهاد بازدید  زمان تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی 

نحوه گزارش دهی حسابرس داخلی و حسابرس مستقل

حسابرسان داخلی گزارش خود را به صورت عمومی منتشر نمی کنند و به صورت خصوصی به مدیران مربوطه اعلام می دارند اما حسابرسان مستقل گزارش را برای اطلاع عموم و سهامداران منتشر می نمایند.

حسابرسی به طور کلی یک امر مهم در شرکت ها و بنگاههای اقتصادی بوده و می تواند از بسیاری انحرافات مالی و تقلب ها و حتی اختلاس ها پیشگیری کند برای همین شرکت ها و بنگاههای اقتصادی می توانند برای حسابرسی داخلی و حسابرسی مستقل خود از موسسات خدمات مالی و حسابداری استفاده کنند.

شرکت حسابداری و حسابرسی دانا محاسب فکور با سال ها تجربه در خصوص حسابرسی مستقل و داخلی و سایر امور مالی می تواند به کارفرمایان و صاحبان مشاغل و بنگاههای اقتصادی خدمات تخصصی ارائه نماید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.