حسابداری شرکتهای بازرگانی

,
حسابداری شرکتهای بازرگانی

در شرکتهای بازرگانی منبع درامد فروش کالا می باشد. کسب سود از خرید و فروش کالا مهمترین هدف شرکتهای بازرگانی می باشد. که معمولا در نوع کالا تغییری ایجاد نشده و فقط نوع حسابداری شرکتهای بازرگانی به نسبت حسابداری شرکتهای خدماتی و حسابداری شرکتهای تولیدی متفاوت خواهد بود.

 

حسابداری شرکتهای بازرگانی

 

در شرکتهای بازرگانی منبع درآمد فروش کالا می باشد. کسب سود از خرید و فروش کالا مهمترین هدف شرکتهای بازرگانی می باشد. که معمولا درنوع کالا تغییری ایجاد نشده و فقط نوع حسابداری شرکتهای بازرگانی به نسبت حسابداری شرکتهای خدماتی و حسابداری شرکتهای تولیدی متفاوت خواهد بود.

خریدو فروش کالا درشرکتهای بازرگانی به صورت خرید نسیه، فروش نقدی، فروش نسیه امکان پذیر است که دربخش تخفیفات معمولا شرکتها برای بدست اوردن سود بیشتر فروش اعتباری رادر اولویت قرار می دهندکه معمولا این نوع فروش ها دارای مزایایی برای هر دو طرف است دراین حالت خریدار نقدینگی خود را ذخیره نموده وفروشنده نیز زودتر حسابهای دریافتنی خودرا نقد مینماید، این تخفیفات شامل تخفیف تجاری، تخفیف نقدی، تخفیف توافقی و برگشت از فروش و تخفیفات میشود.

هزینه ها در حسابداری شرکتهای بازرگانی:

بهای کالای فروخته شده.

هزینه های عملیاتی.

_ هزینه های حمل و نقل درشرکتهای بازرگانی پس ازفروش کالا به عهده خریدار است.

از دومین عوامل درتعیین سود خالص دریک شرکت بازرگانی میزان بهای تمام شده کالای فروش رفته آن است، که بصورت موجودی دائمی یا ادواری مشخص میگردد. در حسابداری شرکتهای بازرگانی برای محسابه بهای تمام شده کالای فروش رفته، عواملی مثل بهای کالای خریداری شده، تخفیفات خرید، برگشت ازخرید وتخفیفات هزینه حمل به داخل و موجودیها تعیین کننده میباشند.

پیشنهاد بازدید  موسسه و شرکت خدمات مشاوره مالیاتی | مالی | حسابداری | حسابرسی در فشم

تهیه صورتهای مالی در شرکتهای بازرگانی:

یک شرکت حسابداری و یا حسابداران شرکت های بازرگانی برای گرفتن عملکرد مالی شرکت دریک دوره معین ملزم به تهیه صورتهای مالی شرکت هستند. حسابداری این صورتها شامل:

۱_صورتحساب سود و زیان:

شرکت حسابداری و یا حسابداران شرکت های بازرگانی برای بدست اوردن سود خالص در دوره مالی تمام هزینه ها را از فروش خالص کم کرده که این هزینه ها شامل بهای تمام شده کالای فروش رفته و هزینه های عملیاتی می باشند. (هزینه های عملیاتی هزینه هایی هستند که صرف امور و اداره عملیات موسسه انجام می گیرد) در واقع بیانگر تصمیمات یک شرکت حسابداری و یا تصمیمات مدیران با کمک حسابداری شرکت را در یک دوره مالی مشخص مینماید.

یک شرکت حسابداری ویا حسابداران شرکت های بازرگانی زمانی که بخواهند سود خالص یک موسسه بازرگانی را بدست آورند نیازبه مواردی ازجمله فروش خالص، بهای تمام شده کالای فروش رفته و هزینه های عملیاتی هستند.

صورتحساب سود و زیان به دو روش:

در حسابداری شرکتهای بازرگانی این گزارش بصورت تک مرحله ای و دومرحله ای انجام میگیرد. درتک مرحله ای ابتدا درآمدها و سپس هزینه ها آورده میشودکه مابه التفاوت آنها سود و یا زیان قبل ازکم کردن مالیات خواهد بود ولی دردو مرحله ای ابتدا درآمدهای عملیاتی و سپس هزینه‌های عملیاتی درپایین آن درج شده که مابه التفاوت آنها سودیا زیان ناویژه است ودر ادامه آن درآمدهای غیرعملیاتی وهزینه‌های غیرعملیاتی آورده شده ، که حاصل تفاصل این دو مورد رااز سود ناویژه کم کرده که سود یا زیان قبل ازمالیات بدست خواهد آمد که باکسر مالیات به سود یا زیان دست می یابیم.

پیشنهاد بازدید  نرم افزار حسابداری خدماتی

۲_ترازنامه

در حسابداری شرکتهای بازرگانی، ترازنامه از اساسی ترین صورتهای مالی به حساب می آید. زیرا نشان دهنده اقلام دائمی واحد بازرگانی دریک دوره مالی بوده که نمایانگر دارایی ،بدهی ، سرمایه و حقوق صاحبان سهام است .

ترازنامه توسط امور حسابداری شرکت در پایان سال مالی ارائه شده که مشخص کننده میزان دارایی (زمین، ساختمان،..) و بدهی (حسابهای پرداختنی و ..) و همچنین نمایانگر منابع اقتصادی تحت کنترل ساختار مالی یک شرکت، میزان نقدینگی شرکت، توان بازپرداخت بدهی‌ها، ظرفیت سازگاری با محیط عملیاتی یک شرکت بازرگانی و یا غیره میباشد.

۳_صورت گردش وجوه نقد

در حسابداری شرکتهای بازرگانی صورت گردش وجوه نقد بیان می‌کند که چه مقدار وجه نقد بابت فعالیتهای شرکت درسیکل مالی آن، وارد یا خارج شده است. یک شرکت حسابداری ویا حسابداران شرکت های بازرگانی با ارائه این گزارش به مدیران این امکان را می دهد تا برای فعالیت یا سرمایه گذاری در بخشهای بخش تصمیم گیری نمایند. باارائه صورت گردش وجوه نقد توسط شرکت حسابداری ویا حسابداران شرکت های بازرگانی، نتایج زیر را میتوان کسب کرد:

پیشنهاد بازدید  موسسه و شرکت خدمات مشاوره مالیاتی | مالی | حسابداری | حسابرسی در چیتگر

داخلی یا خارجی بودن منابع تامین مالی عملیات تجاری شرکت بازرگانی.
توانایی شرکت در پرداخت بدهی‌های خود.
توانایی شرکت درپرداخت سودبه سهامداران.
انعطاف پذیری شرکت درزمینه تامین مالی عملیات تجاری یا تولیدی خود.

۴_صورت سود و زیان جامع

در حسابداری شرکتهای بازرگانی گزارش صورت سود و زیان جامع افزایش و یاکاهش درآمدها را(تحقق یافته یا نیافته) درطول دوره مالی نشان میدهد. مثلا عناوینی مانند درآمدها وهزینه‌های ناشی ازتجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت مشهود، درآمدها وهزینه‌هایی که بر اساس استانداردهای حسابداری درحقوق صاحبان سهام منظور می‌گردد و تفاوت‌های تسعیر ارز در این گزارش مالی بسیار مهم است.

۵_یادداشت‌های پیوست

اطلاعات صورتهای مالی که توسط شرکت حسابداری ویا حسابداران شرکت های بازرگانی ارائه میشود معمولا فراتر ازصورتهای مالی ارائه شده است. این اطلاعات مانند خط مشی شرکت، روشهای حسابداری موجودی کالا، روش استهلاک و … بصورت یادداشتهایی به همراه صورتهای مالی گنجانده خواهد شد.

این یادداشت‌ها، ارائه کننده اطلاعات وبیانگر اقلام مندرج درصورت‌های مالی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.