ماده ۱۳۳ قانون مالیاتهای مستقیم

صد در صد درآمد صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شرکت های تعاونی روستایی، عشایری، کشاورزی، صیادان، کارگری، کارمندی، دانشجویان و دانش آموزان و اتحادیه های آنها از مالیات معاف است.

تبصره – دولت مکلف است معادل مالیات بر درآمد متعلق به آن قسمت از سود ابرازی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران را که با تصویب مجمع عمومی برای سرمایه گذاری در شرکت های تعاونی روستایی اختصاص داده می شود، پس از وصول و واریز آن به حساب درآمد عمومی کشور، از محل اعتبار ردیف خاصی که به همین منظور در قانون بودجه کل کشور پیش بینی می شود در وجه سازمان مذکور مسترد نماید.

به موجب بند (۳۱) ماده واحده قانون اصلاح قانون مالیات های مستقیم مصوب ۳۱/۰۴/۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی عبارت «صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی» اضافه شده است. (تاریخ اجرا از ۰۱/۰۱/۱۳۹۵)

به موجب بند (۲) ماده واحده «قانون اصلاح قانون اصلاح موادی از قانون مالیات های مستقیم و تسری معافیت مالیاتی موضوع قانون الحاق یک بند به ماده (۲۲) قانون مذکور به کادر عملیاتی و تخصصی شرکت هواپیمایی خدمات ویژه» (تصویب ۲۶ بهمن ماه ۱۳۷۶ مجلس شورای اسلامی) نیز تبصره ذیل این ماده الحاق شده است. (نقل از روزنامه رسمی شماره ۱۵۴۵۹ تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۷۶ تاریخ اجراء: ۱۵ روز پس از انتشار در روزنامه رسمی)

پیشنهاد بازدید  موسسه و شرکت خدمات مشاوره مالیاتی | مالی | حسابداری | حسابرسی در یوسف آباد

به موجب ماده (۳۶) قانون اصلاح موادی از قانون مالیات های مستقیم … (مصوب ۷ اردیبهشت ماه ۱۳۷۱ مجلس شورای اسلامی) این ماده و تبصره های ذیل آن حذف و متن زیر ‌جایگزین شده است. (تاریخ اجرا از اول سال ۱۳۷۱)

قانون مالیات های مستقیم، مصوب سوم اسفند ماه یک هزار و سیصد و ‌شصت و شش مجلس شورای اسلامی (تاریخ اجرا از اول سال ۱۳۶۸) ماده ۱۳۳ – اتحادیه های صنفی و اتحادیه های شرکت های تعاونی نسبت به درآمد حاصل از حق عضویت دریافتی از اعضاء و شرکت های تعاونی ‌تولیدی روستایی متشکل از ساکنین روستا و شرکت های تعاونی مصرف و مسکن کارکنان و مؤسسات دولتی و غیر دولتی که طبق اساسنامه منحصراً از ‌کارکنان یک مؤسسه تشکیل و فقط مجاز به ارائه کالا و مسکن به اعضاء هستند و شرکت های تعاونی صیادان و دانشجویان و دانش آموزان در حدود ‌اختیارات و وظایف قانونی به طور کلی از پرداخت مالیات معاف هستند.

پیشنهاد بازدید  نحوه پرداخت مالیات شرکتهای تعاونی

‌تبصره ۱- در مورد شرکت های تعاونی تولیدی روستایی هر یک از اعضاء که ساکن روستا نباشند نسبت به سهم خود از درآمد مشمول مالیات از ‌معافیت استفاده نخواهند کرد و هیأت مدیره شرکت های تعاونی روستایی موظفند فهرست اسامی اعضای غیر ساکن روستا را ظرف مدت یک ماه از ‌تاریخ اجرای این قانون یا تاریخ تشکیل شرکت هر کدام که مؤخر است به حوزۀ مالیات مربوط اطلاع دهند و نیز باید فهرست اسامی اعضایی را که ‌سکونت در روستا را ترک نموده یا در روستا ساکن می شوند ظرف مدت یک ماه از تاریخ وقوع به حوزه مالیاتی مربوط اعلام نمایند در غیر این صورت ‌بعد از احراز عدم سکونت عضو در روستا و عدم اعلام مراتب به حوزه مالیاتی در موعد مقرر شرکت از معافیت مالیاتی در سال مربوط استفاده نخواهد ‌کرد.

‌تبصره ۲- در مورد شرکت های تعاونی مصرف و مسکن کارکنان مؤسسات در صورتی که ثابت شود شرکت به غیر از اشخاص عضو ارائه کالا و‌ مسکن نموده است در موارد تخلف علاوه بر مالیات متعلق مشمول جریمه غیر قابل بخشش معادل پنجاه درصد مالیات متعلق خواهد شد.

پیشنهاد بازدید  موسسه حسابرسی

‌تبصره ۳- اعضای شرکت های تعاونی مسکن کارکنان و مؤسسات باید هنگام عضو شدن در شرکت فاقد مسکن باشند و هرگاه خلاف موضوع ثابت ‌شود عضو مذکور نسبت به سهم خود از درآمد مشمول مالیات از معافیت استفاده نخواهد کرد.