بخشودگی جرایم ماده ۲۲ ارزش افزوده

بخشودگی جرایم

بخشودگی جرایم ماده ۲۲ ارزش افزوده

سازمان امور مالیاتی کشور بخشنامه بخشودگی جرایم مالیات بر ارزش افزوده فارغ از بستانکار بودن مودیان را ابلاغ کرد.

بند ۱ ماده ۲۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده برای عدم ثبت نام مودیان جریمه ای معادل ۷۵% مالیات متعلق در نظر گرفته و لاغیر، در حالی که بخشنامه مذکور، محرومیت از بخشودگی جرایم در بخش مالیات های مستقیم را نیز به این جریمه افزوده و در صدد وضع مقرره جدید و افزودن ملحقاتی به این ماده برآمده است.

بند ۵ ماده ۲۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده برای عدم تسلیم اظهارنامه جریمه ای معادل ۵۰% مالیات متعلق در نظر گرفته، در حالی که بخشنامه مذکور محرومیت از بخشودگی جرایم در بخش مالیات های مستقیم را نیز به این جریمه افزوده و در این مورد نیز در صدد وضع مقرره جدید و افزودن ملحقاتی به این ماده بر آمده است.

شرایط بخشودگی جرایم ماده ۲۲ ارزش افزوده:

چنانچه اظهارنامه دوره مالیاتی موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده را در مدت مقرر در بخشنامه سازمان امور مالیاتی ذیربط تسلیم و به صورت کتبی درخواست بخشودگی جریمه عدم تسلیم به موقع اظهارنامه دوره مالیاتی را نموده باشد، جریمه مذکور قابل مطالبه نخواهد بود.

پیشنهاد بازدید  موسسه و شرکت خدمات مشاوره مالیاتی | مالی | حسابداری | حسابرسی در آرژانتین

تقسیط بدهی و بخشودگی جرائم با رعایت اصول زیر قابل اجرا می باشد:

1. رعایت کلیه قوانین و مقررات مرتبط به ویژه مواد ۱۶۷و۱۹۱ قانون مالیاتهای مستقیم
  2. توجه به اصل دریافت نقدی مالیات و عوارض ارزش افزوده و انجام تقسیط برای شرایط خاص مؤدیان
  3. اخذ درخواست کتبی به همراه اسناد و مدارک مثبته مودی مرتبط با درخواست تقسیط و بخشودگی جرایم از مؤدیان
  4. بررسی شرایط، دلایل و مستندات درخواست مؤدیان
  5. در مواردی که بخشودگی جرایم و تقسیط بدهی خارج از اختیارات آن اداره کل می باشد و بنا به دلایل خوش حسابی
    یا خارج از اختیار بودن عدم انجام تکالیف مقرر، مؤدی واجد شرایط مساعدت تشخیص داده می شود.
    ضمن اعلام دلایل توجیهی و ارسال پیشنهاد مشخص مراتب جهت بررسی و اتخاذ تصمیم به این معاونت منعکس گردد.
  6. شرط اعمال بخشودگی جرایم ،پرداخت اصل مالیات وعوارض و آن بخش از جرایم قابل وصول خواهد بود.

این تفویض اختیار جایگزین تفویض اختیارات قبلی سازمان و معاونت مالیات بر ارزش افزوده
در خصوص تقسیط و بخشودگی جرایم مالیات و عوارض ارزش افزوده می‌گردد.

پیشنهاد بازدید  مشاوره امور مالياتي

بدیهی است قسمتی از تفویض اختیار مذکور در چارچوب تعیین شده و با رعایت موارد فوق، قابل تفویض به معاونین ذیربط خواهد بود.