قانون بخشنامه بخشودگی جرایم مالیات بر ارزش افزوده

بخشنامه بخشودگی جرایم مالیات بر ارزش افزوده

قانون بخشنامه بخشودگی جرایم مالیات بر ارزش افزوده

سازمان امور مالیاتی کشور قانون بخشنامه بخشودگی جرایم مالیات بر ارزش افزوده فارغ از بستانکار بودن مودیان مالیاتی را به شرح زیر ابلاغ کرد.

بر اساس اختیار حاصل از مقررات ماده های ۱۶۷ و ۱۹۱ قانون مالیاتهای مستقیم تصویب شده در اسفند ۱۳۶۶ و همچنین اصلاحات بعدی آن پیرو تفویض اختیار به عمل آمده در این ارتباط درخصوص تقسیط و بخشودگی بدینوسلیه مقرر می دارد تقسیط و بخشودگی جرایم مالیات های مستقیم مودیان مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده با رعایت سایر مقررات منوط به ثبت نام و تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده می باشد. لذا اداره های امورمالیاتی پیش از تقسیط و بخشودگی جرایم در اجرای مقررات یادشده گواهی ثبت نام و تسلیم اظهارنامه را از واحدهای ارزش افزوده دریافت نمایند.

ضمن اینکه صدور گواهی های موضوع مواد ۲۳۵، ۱۸۷ و ۱۸۶ و تبصره یک آن و … نیازی به دریافت تاییدیه واحد مالیاتی مربوطه مبنی بر ثبت نام و تسلیم اظهارنامه مالیات برارزش افزوده ندارد و ادارات امورمالیاتی می باید صرفا نسبت به راهنمایی مودیان جهت انجام امور مذکور اقدام نمایند.

پیشنهاد بازدید  موسسه و شرکت خدمات مشاوره مالیاتی | مالی | حسابداری | حسابرسی در آذری

علی عسکری

ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده جهت بخشودگی جرایم:

تقسیط و بخشودگی جرایم مالیات بر ارزش افزوده نیازی به ارایه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده ندارد.

بخشنامه سازمان امور مالیاتی که براساس آن تقسیط و بخشودگی جرایم مالیات بر ارزش افزوده مشروط به ثبت نام و تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده بود توسط دیوان عدالت اداری ابطال شد.

براساس نظر هیات عمومی دیوان عدالت اداری با توجه به اینکه در مواد ۱۶۷ و ۱۹۱ قانون مالیاتهای مستقیم مصوب سال ۱۳۶۶ با اصلاحات بعدی، اعمال تقسیط بدهی قطعی و بخشودگی جرایم مالیاتی به ثبت نام و تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده موکول نشده است.

در بندهای ۵ و ۱ ماده ۲۲ قانون مالیاتهای مستقیم عدم ثبت نام مؤدیان و در صورت عدم تسلیم اظهارنامه مشمول جریمه می باشد.

به این ترتیب حکم مقرر در بخشنامه شماره ۲۰۰/۹۳/۶۶- ۹۳/۶/۲۴ سازمان امور مالیاتی کشور که برخورداری از احکام مواد ۱۶۷ و ۱۹۱ قانون یاد شده را به ثبت نام و تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده موکول کرده است، خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات مرجع تصویب می باشد و استناد به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می شود.

پیشنهاد بازدید  زمان تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی

سیدکامل تقوی نژاد، معاون وزیر اقتصاد نیز درباره صدور بخشنامه ای برای بخشش جرایم مالیاتی مودیان در صورت پرداخت اصل مالیات تا پایان امسال گفت: چنانچه مالیات تعاونی ها تا پایان سال پرداخت شود، ۱۰۰ درصد جریمه های مالیاتی آنها بخشوده خواهد شد.