‎ ماخذ دریافت مالیات بر ارزش افزوده در واردات

مالیات بر ارزش افزوده در واردات

ماخذ دریافت مالیات بر ارزش افزوده در واردات

از یکم مهرماه سال ۸۹ باتوجه به تبصره ۱ ماده ۲۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده معادل ۵/۱ درصد به عنوان مالیات بر ارزش افزوده کالای وارده از مجموع حقوق ورودی بعلاوه ارزش سیف کالا دریافت می شود.

گمرکات کشور باید مالیات بر ارزش افزوده کالاهای خاص موضوع تبصره ماده ۱۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده (نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالاهای خاص شامل انواع سیگار و محصولات دخانی ۱۲ درصد و انواع بنزین و سوخت هواپیما معادل ۲۰ درصد است) را قبل از ترخیص از واردکنندگان کالا دریافت و در ستون‌های مربوط در پروانه‌ها یا پته‌های گمرکی و اظهارنامه‌هایی گمرکی درج نمایند.

همچنین برای ماخذ محاسبه مالیات ارزش افزوده بر واردات کالا یک ردیف تحت عنوان ردیف ۰۴۷ در اظهارنامه و پروانه‌های گمرکی تعیین شده است.

طبق این گزارش و به موجب ماده ۳۸ قانون مذکور معادل ۵/۱ درصد به عنوان عوارض کالاها و خدمات از مجموع حقوق ورودی بعلاوه ارزش سیف کالا (عوارض مذکور برای انواع سیگارها و دخانیات معادل ۳ درصد، انواع بنزین و سوخت هواپیما معادل ۱۰ درصد، نفت سفید و نفت گاز ۱۰ درصد و نفت کوره ۵ درصد می‌باشد) را قبل از ترخیص از واردکنندگان کالا دریافت و در ستون‌های مربوطه در پروانه‌ها و یا پته‌های گمرکی (حسب مورد) و اظهارنامه‌های گمرکی درج نمایند.

پیشنهاد بازدید  معافیت های مالیاتی چیست

همچنین درخصوص محاسبه عوارض کالا و خدمات وارداتی یک ردیف تحت عنوان ردیف ۰۴۸ نیز در اظهارنامه و پروانه‌های گمرکی تعیین شده است. طبق بخشنامه دفتر واردات از اول مهرماه سال ۸۹ کالای اظهار شده به گمرک مشمول قانون مالیات مستقیم و دریافت مالیات و عوارض مشروحه مجموعا ۳ درصد می باشد. همچنین کالاهایی که قبل از اول مهرماه سال جاری اظهار و تشریفات گمرکی انجام گردیده و برای آن پروانه سبز گمرکی صادر شده ولیکن از گمرک خارج نگردیده است از شمول دستورالعمل خارج می‌باشد.